Домой / Комфорт и уют / Упражнения на 4 времени present. Упражнения на времена группы Present – настоящие времена в английском

Упражнения на 4 времени present. Упражнения на времена группы Present – настоящие времена в английском

Без активного использования язык умирает, и это не просто аксиома, а доказанная жизнью теорема. Поэтому, если вы не хотите превратить свой английский в застывшую латынь, чаще прибегайте к развитию навыков на практике. Сегодня займёмся письменной отработкой полученных знаний, выполняя упражнения на времена в английском языке. Для начала вспомним основные теоретические моменты, а затем постараемся решить задания на разный уровень сложности. Выполнив тренировку, сверьте вашу работу с правильными ответами и обязательно вернитесь к неправильно освоенному материалу, если допустили ошибку в образовании конструкции. Ведь практика для того и нужна, чтобы выявлять и устранять пробелы в своих знаниях.

Часто можно услышать, что в грамматике английского языка насчитывается двенадцать категорий времени действительного залога. Но на самом деле, времен то, как и везде три, а вот аспектов для каждого из них по четыре, т.е. все времена имеют 4 разные ситуации употребления. Вспомним вкратце эти аспекты.

Простые (Simple/Indefinite)

Конструкции категории времен предназначены для передачи единичных случаев, или наоборот регулярных и периодических действий, планов. Настоящие времена имеют сказуемое в инфинитиве , прошедшие во второй форме глагола и будущие – инфинитив с добавочным will. Заметим, что в вопросительных и отрицательных предложениях сказуемые прошедшего так же ставятся в инфинитив, поскольку форму прошлого берет на себя вспомогательный did.

В утверждениях настоящего для глаголов, употребленных с существительными или местоимениями 3 лица, характерна особая форма с добавлением окончаний s/es. При составлении вопросов и отрицаний простое время требует использования вспомогательного глагола do(es)/did/will и частицы not.

Обыкновенно, простые времена в английском языке при выполнении упражнения не вызывают трудностей.

Продолженные (Continuous)

Категория используется для обозначения процессов действий и событий, т.е. того, что осуществляется/осуществлялось/будет осуществляться в конкретный момент времени. Может также встретиться употребление времен такого типа не с указателями времени, а в сопоставлении одного действия с другим.

Сказуемые состоят из соответствующей формы to be, причастия I и необходимых добавочных элементов (will и not). В вопросительных конструкциях происходит разделение сказуемого, т.к. to be встает в начало предложения, а причастие остается на своем месте.

Узкая направленность продолженного аспекта быстро и легко запоминается и, как правило, выполняя упражнения на времена континиус в английском, учащиеся практически не совершают ошибок.

Перфектные (Perfect)

Указывает на завершенность события или действия. Употребляя данный тип конструкций, мы можем выразить очередность событий или окончание действия к наступлению какого-либо времени.

Обобщая знания по строению сказуемых данного временного вида, важно отметить вспомогательный глагол have, который в зависимости от времени имеет разное окончание. В настоящем сказуемое имеет форму have/has (3 лицо), в прошедшем had, в будущем will have, и во всех случаях добавляется причастие II. Об этом важно помнить, решая по английскому языку упражнения на все возможные виды perfect.

Перфектные продолженные (Perfect Continuous)

Задача комбинаций – показать начавшееся раньше событие, которое продолжается в момент наступления второго действия, и, скорее всего, еще будет происходить, в то время, как второе действие уже завершится. Выражаясь простым языком, это все тот же континиус на английском , но с завершенными и стремящимися к завершению действами.

Составные сказуемые данного аспекта насчитывают три элемента: глагол have/has/had, вспомогательную форму been и причастие I(+ в будущем времени добавляется will). С have происходят ровно те же трансформации, что и в простом перфекте.

Освежив в памяти основную грамматическую информацию на времена английского глагола, перейдем выработке навыков их правильного употребления на практике. Небольшой совет: для успешного выполнения каждого упражнения на все времена в английском языке обращайте внимание на обстоятельства времени и вид глаголов, который они получают в русском переводе.

Упражнения на времена в английском языке

Выполните представленные ниже упражнения

Упражнение № 1.

Выберите подходящую конструкцию:

Last year we

move have moved moved moves

Into a new flat.

arrive arrives is arriving has arrived

On Friday afternoon.

At that moment he

told tell was telling had told

Us an interesting story.

They said they

finished had finished finish was finishing

Their work by 4 o’clock.

I can’t visit you, I

play have played am playing am not playing

Football right now.

In a year I

buy will be buying have bought will buy

A new cottage for my family.

have watched watch watched watches

The movie and am going to write a review about it.

go is going has gone goes

To the gym twice a week.

send had send sent was sending

Me a postcard yesterday.

At this time next Friday we

walk will be walking have walked are walking

Along the streets of Saint-Petersburg.

Упражнение №2.

Выберите верное построение предложения:

Мой сын окончил университет в Москве, прежде чем переехать в Токио.

My son graduated from the University in Moscow before he moved to Tokyo. My son had graduated from the University in Moscow before he moved to Tokyo. My son had graduated from the University in Moscow before he had moved to Tokyo.

Пока я убирала нашу комнату, моя сестра готовила ужин.

While I cleaned our room, my sister cooked supper. While I had cleaned our room, my sister had cooked supper. While I was cleaning our room, my sister was cooking supper.

Сейчас Ник читает электронное письмо, которое он только что получил.

Now Nick is reading an email which he got. Now Nick reads an email which he had just got. Now Nick is reading an email which he has just got.

Они будут достраивать этот дом еще 8 месяцев, прежде чем мы купим его.

They will build this house for 8 month, before we buy it. They will have been building this house for 8 month, before we buy it. They will be building this house for 8 month, before we will buy it.

Большая часть людей в нашей стране работает 5 дней в неделю.

Most of people in our country works five days a week. Most of people in our country will work five days a week. Most of people in our country work five days a week.

Когда мы были друзьями, мы всегда слали друг другу открытки.

When we are friends, we always send postcards each other. When we were friends, we always sent postcards each other. When we were friends, we are always sending postcards each other.

Моя жена в следующем месяце поедет в Новгород.

To arrive, to give, to play, to understand, to blow, to prepare, to wash, to fall, to miss, to run, to know, to talk, to open, to do, to water, to teach, to iron, to brush, to pay, to say, to remember, to show, to speak, to gather.

Answers: Given, understood, blown, fallen, run, known, done, taught, paid, said, shown, spoken.

Exercise 2. Выберите правильный вариант.

  1. I have/has watched this film.
  2. We have began/begun the work.
  3. Den have/has done his homework.
  4. Molly has break/ broken her toy.
  5. Julia and Betty have/has cut the vegetables.
  6. He/we have paid for pizza.
  7. You have/has ironed this dress.
  8. Children have has/had supper.
  9. I/she have switched off the light.
  10. Martin has went/gone .
  11. The girl has drew/drawn a nice picture.
  12. You/he has returned from the trip.
  13. They have/has gathered the harvest.
  14. She/they has packed the things.
  15. We have chose/chosen the present.
  16. The train have/has arrived.

Answers: 1. have; 2. begun; 3. has; 4. broken; 5. have; 6. we; 7. have; 8. had; 9. I; 10. gone; 11. drawn; 12. he; 13. have; 14. She; 15. chosen; 16. has.

Exercise 3. Составьте предложения, используя Present Perfect.

  1. We/to return/from the journey/just.
  2. I/to see/my boss/today.
  3. Helen/to decorate/her room/already.
  4. My cousins/to be/to this cinema/never.
  5. Max/to buy/а magazine/today.
  6. You/to spend/а lot of money/this month.
  7. Ian and Peter/to repair/the radio/already.
  8. I/to drive/а car/never.
  9. We/to get/some letters/this week.
  10. The dog/to run away/just.

Answers: 1. have written. 2. has helped. 3. have learnt. 4. has told. 5. has swept. 6. has put. 7. have eaten. 8. have drunk. 9. has brought. 10. have put. 11. have had. 12. has taken. 13. have put on. 14. has made. 15. has opened. 16. have bought. 17. has ordered. 18. have looked. 19. have you recorded. 20. have translated.

Перевод: 1. Ученики написали диктант. 2. Мой друг помог мне решить трудную задачу. 3. Я выучил стихотворение. 4. Она рассказала им интересную историю. 5. Катя подмела пол. 6. Официант поставил перед ним бутылку лимонада. 7. Я позавтракал. 8. Мы выпили воды. 9. Он принес им мясо с овощами. 10. Ты поставил посуду на стол. 11. Они выпили чаю. 12. Она убрала со стола грязные тарелки. 13. Дети надели пальто. 14. Сюзанна сшила себе платье на день рождения. 15. Она открыла коробку шоколадных конфет. 16. Я купила молоко для молочного коктейля. 17. Джеймс заказал бутылочку яблочного сока. 18. Мы поискали побольше компакт-дисков с хорошей музыкой. 19. Ты записал свой любимый фильм на его видеомагнитофоне? 20. Я перевел трудную статью с немецкого языка на русский.

Exercise 5. Сделайте из данных предложений отрицательные.

  1. She has found a wallet on the road.
  2. We have tidied our country house.
  3. The weather has changed.
  4. Liz has left you a note.
  5. They have moved to another hotel.
  6. I have caught a big fish.
  7. Pupils have learned this poem.
  8. Mike has booked the tickets for us.
  9. The plane has landed.
  10. The doctor has prescribed some medicine.

Answers: 1. She hasn’t found a wallet on the road. 2.We haven’t tidied our cottage house. 3.The weather hasn’t changed. 4. Liz hasn’t left you a note. 5.They haven’t moved to another hotel. 6. I haven’t caught a big fish. 7. Pupils haven’t learned this poem. 8. Mike hasn’t booked the tickets for us. 9. The plane hasn’t landed. 10. The doctor hasn’t prescribed some medicine.

Exercise 6. Сделайте из данных предложений вопросительные.

  1. We have been to the theatre.
  2. I have painted the walls in my bedroom.
  3. Richard has turned on the radio.
  4. They have explained this rule to me.
  5. Amy and Ron have gone to play tennis.
  6. Molly has made a cup of tea.
  7. His parents have gone to the market.
  8. Nelly has typed three letters.
  9. The parrot has flown away.
  10. The students have prepared for the exams.

Answers: 1. Why has he stopped. 2. My cousin is looking, he hasn’t found. 3. It has been. 4. What are you studying. 5. They have just given you a pay rise. 6. She is knitting. 7. Have you only had, you haven’t eaten. 8. People are planting. 9. Are you going. 10. Johnny, who has finally found, is giving. 11. How long have you been. 2. Have you seen. 13. What are you looking. 14. Nancy is looking. 15. She is going, she is not going. 16. Has Mike left. 17. Have they paid. 18. How long have you known. 19. Your car is making. 20. The boy has done, is taking. 21. I am having. 22. Jay has never travelled. 23. We have always had. 24. Larry has never owned.

Exercise 8. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Perfect или Past Simple.

  1. It (to be) very cold yesterday.
  2. When you (to meet) him?
  3. I (not to see) him since 1997.
  4. How many mushrooms you (to gather)?
  5. Where you (to put) the newspaper? I want to read it, but cannot find it anywhere.
  6. The new school (to begin) work­ing last year.
  7. At last I (to do) all my homework: now I shall go out.
  8. The building of the house (to begin) early in April.
  9. The rain (to stop) but a cold wind is still blowing.
  10. We already (to solve) the problem.
  11. He (to come) a moment ago.
  12. I nev­er (to speak) to him.
  13. He just (to finish) his work.
  14. You (to make) any spelling mistakes in your dic­tation?
  15. What books you (to read) when you (to live) in the country?
  16. They (not yet to come) from the south.
  17. He (to be) ill last week, but now he (to recover).
  18. If everybody (to read) this new nov­el, let’s discuss it.
  19. You (to book) tickets? - Yes, I … . I (to book) them several days ago.
  20. I can hardly recognize you. I (not to see) you since you (to leave) for Moscow. And you (to change) so much.
  21. You (to read) all the books on this shelf?
  22. I (not to see) my cousin since last year.
  23. Why you (to put) these things in the wrong place?
  24. Why you (to leave) the door open? You will catch cold sitting in the draught.
  25. «We (not to meet) for such a long time!» said my friend. «Yes, indeed,»I answered, «and we both (to grow).»

Answers: 1. it was. 2. When did you meet. 3. I have not seen. 4. Have you gathered. 5. Where have you put. 6. The new school began working. 7. I have done. 8. The building of the house began. 9. The rain has stopped. 10. We have already solved. 11. He came. 12. I have never spoken. 13. He has just finished. 14. Have you made. 15. What books did you read, you lived. 16. They have not yet come. 17. He was, he has recovered. 18. Everybody has read. 19. Have you booked, I have, I booked 20. I have not seen, you left, you have changed. 21. Have you read. 22. I have not seen. 23. Why have you put. 24. Why have you left. 25. We have not met, we both have grown.

WELL DONE!

Литература:

  1. Павличенко О.М. Английский язык. Грамматический практикум. II уровень. - 2-е изд., испр. и доп. - X.: Ранок, 2012. - 304 с.
  2. Голицынский Ю.Б. Грамматика: Сборник упражнений. - 5-е изд., - СПб: КАРО, 2005. - 544 с. - (Английский язык для школьников).

Упражнение 1. Вставь глагол to be в Present, Past or Future Simple.

1. The students … in the Russian Museum. 2. Last month they … in the Hermitage. There … an interesting exhibition there. 3. In two weeks they … in the Tretyakov Gallery. They… lucky. 4. My father … a teacher. 5. He … a pupil twenty years ago. 6. I … a doctor when I grow up. 7. My sister … not at home tomorrow. 8. She … at school tomorrow. 9. … you … at home tomorrow? 10. …your father at work yesterday? 11. My sister … ill last week. 12. She … not ill now. 13. Yesterday we … at the theatre. 14. Where … your mother now? - She … in the kitchen. 15. Where …you yesterday? - I … at the cinema. 16. When I come home tomorrow, all my family … at home. 17. … your little sister in bed now? - Yes, she ….18. … you … at school tomorrow? - Yes, I … . 19. When my granny … young, she … an actress. 20. My friend … in Moscow now. 21. He … in St. Petersburg tomorrow. 22. Where … your books now? - They … in my bag.

Упражнение 2. Вставь глагол to be в Present, Past or Future Simple.

Ronald Frank ... a managing director of the First Bank of Kingsville in Main Street. He ... always on a business trip. Yesterday he ... in Geneva. Tomorrow he ... in London. Last week he ... in Chicago. Next week he ... in New Orleans. At the moment he ... in Amsterdam. In two hours he ... in the Hague. Three days ago he ... in Paris. At the end of his trip he ... usually very tired but happy. He ... with his family now. His sons ... so much excited. They have got new toys from their father. Everybody in the family ... very glad to see him at home again.

Упражнение 3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.

(USUALLY) 1. My working day (to begin) at seven o"clock. I (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes. My sister (to get) up at eight o"clock. She (to be) a schoolgirl. She (to go) to school in the afternoon. Jane (to be) fond of sports. She (to do) her morning exercises every day. At half past seven we (to have) breakfast. My father and I (to leave) home at eight o"clock. He (to take) a bus to his factory. My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o"clock. In the evening we (to gather) in the living room. We (to watch) TV and (to talk).

Упражнение 4. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Past Simple.

The legend of Lake Naroch.

Many years ago there __________ (live) a girl called Nara. She _____ (can) sing very well and play the psaltery .She _____ (love) a young man and ________ (want) to marry him. One day she was sitting near a large beautiful lake when a rich man ________ (see) her. He _______ (like) Nara so much that he_________ (want) to marry her. As Nara________ (have) a groom (жених) she________ (not want) _______ to marry the rich man. But the rich man_______ (be) very stubborn (упрямый), and his servants ___________ (kill) Nara’s groom and __________ (take) Nara to the rich man’s palace. The girl ______ (be) so unhappy that when everybody was sleeping, she ________ (set) fire to the palace, and _______ (run) away. When the rich man________ (learn) about it, he _____ (send) his servants (слуги) after Nara. As she ___________ (cannot) run away from them, Nara ___________ (dive) into the lake and____________ (die). From that time the lake was named Lake Naroch.

Упражнение 5. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past или Future Simple.

1. I (to go) to bed at ten o"clock every day.

2. I (to go) to bed at ten o"clock yesterday.

3. I (to go) to bed at ten o"clock tomorrow.

4. I (not to go) to the cinema every day.

5. I (not to go) to the cinema yes­terday.

6. I (not to go) to the cinema tomorrow.

7. You (to watch) TV every day?

8. You (to watch) TV yesterday?

9. You (to watch) TV tomorrow?

10.When you (to leave) home for school every day?

11.When you (to leave) home for school yesterday?

12.When you (to leave) home for school tomorrow?

13.My brother (to go) to work every day. He (to leave) home at a quarter past eight. The office where he (to work) is near our house, he (to walk) there. He (not to take) a bus. Yesterday he (not to go) to work. Yesterday he (to get) up at nine o"clock.



14.You (to have) a PT lesson yesterday? - No, I....

15. What you (to buy) at the shop yester­day? - I (to buy) a book.

16. Yesterday my father (not to read) newspapers because he (to be) very busy. He (to read) newspapers tomorrow.

Упражнение 6. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past или Future Simple.

1. Не (to turn) on the television to watch cartoons every morning.

2. He (to turn) on the television to watch cartoons yesterday morning.

3. He (to turn) on the television to watch cartoons tomorrow morn­ing.

4. I always (to go) to the village to visit my granny there.

5. I (to be) very busy last sum­mer and I (not to go) there.

6. I (not to go) there next year.

7. Who (to take) care of the child in the future?

8. How often you (to go) to the dentist"s?

9. He even (not to know) how to use the washing machine.

10. Two years ago they (to be) rich and money (to be) never a problem.

11. You (to think) you (to be) happy in your new neighborhood?

12. When the cabbage soup (to be) ready?

13. When (to be) your birthday?

14. Who (to create) Mickey Mouse?

Упражнение7. Составь вопросы .

1. The children will ski in winter. (Who? When?)

2. The forest is green in spring. (What? When?)

3. Rabbits wear white fur in winter. (Who? When?)

5. I"ll fly to Britain next month. (Who? When? Where?)

6. Yesterday we went to the park. (Who? When? Where?)

7. My friends will go to school tomorrow. (When? Where?)

8. Last year autumn was cold. (What? When?)

9. He swam very well two hours ago. (Who? When?)

10. In the evening I read books. (What? When?)

Упражнение 8. Раскрой скобки. Поставьте глагол в Present Simple Passive.

a. English ____________________ (speak) in many countries.

b. The post ______________________ (deliver) at 7 o’clock every morning.

c. ______________________________ (the building/use) anymore?

d. How often ______________________________ (the Olympic Games(hold)?

e. How _______________________ (your name/spell)?

f. My salary _____________________ (pay) every month.

g. These cars _________________________ (not make) in Japan.

h. The name of the people who committed the crime _____________________ (not know).

Упражнение 9. Раскрой скобки. Поставьте глагол в Past Simple Passive .

a. My car ______________________ (repair) last week.

b. This song ________________________ (not write) by John Lennon.

c. ________________________________ (the phone/answer) by a young girl?

d. The film ________________________ (make) ten years ago.

e. When ______________________________ (tennis/invent)?

f. The car ________________________ (not damage) in the accident.

g. The original building _________________________ (pull) down in 1965.

h. Where ______________________________ (this pot/make)?

i. When _______________________________ (this bridge/build)?

Упражнение 10. Перепишите текст, поставив выделенные глаголы в страдательный залог.

Fire almost completely destroyed the Royal Hotel last night. By the time someone called the Fire Brigade, the hotel was already blazing. Ambulance took fifteen people to hospital suffering from severe burns. They say that seven of them are in a serious condition. People think that a discarded cigarette started the fire.



(E.g.: The Royal Hotel was almost completely destroyed by fire last night By the time the Fire Brigade was called, ...)

Упражнение 11. Раскройте скобки.

1. My car (damage) last night.

2. This computer (make) in the USA.

3. The machine (make) in Scotland.

4. The President (kill) last night.

5. The money (change into dollars) at the bank.

6. The parcel (post) yesterday.

7. Cheese (make) from milk.

Упражнение 12. Постройте предложения в страдательном залоге, используя слова в скобках.

a. We sell tickets for all shows at the Box Office. (Tickets for all shows/sell/at the Box Office)_______________________________________________.

b. Thomas Edison invented the electric light bulb. (The electric light bulb/invent/by Thomas Edison) ________________________________________.

c. Someone painted the office last week. (The office/paint/last week) ___________________________________________________________.

d. Several people saw the accident. (The accident/see/by several people) _____________________________________________________________.

e. Where do they make these video recorders? (Where/these video recorders/make) _________________________________________.

Упражнение 13. Постройте предложения в страдательном залоге.

1. They told me an interesting story yesterday.

2. They offered him a cup of tea.

3. They teach the children French and German.

4. They will show us some new magazines.

5. They gave him an invitation card to the party.

6. The teacher always answers the students’ questions.
7. The team will celebrate their victory tomorrow.
8. I bought this book a week ago.

9. They produce cars in this factory.

10. The police will arrest the robbers.

ВРЕМЕНА ГРУППЫ CONTINUOUS.

Группа Continuous (Progressive) представлена в английском языке временами:

· The Present Continuous (Progressive) Tense - настоящее продолженное время,

· The Past Continuous (Progressive) Tense – прошедшее продолженное время,

· The Future Continuous (Progressive) Tense – будущее продолженное

Времена группы Continuous обозначают действия, которые протекают, протекали или будут протекать в определённый момент настоящего, прошедшего или будущего времени. Дополнительной характеристикой является процесс, т.е. незаконченность выполнения данного действия на определённый момент времени.

Любое время группы Continuous образуется по общей схеме:

to be + Participle I (Ving)

V - это глагол.

Present Continuous: I am listening to the radio. - Я слушаю радио .

Past Continuous : When he came in I was listening to the radio. – Когда он вошел , я слушал радио .

Future Continuous: When you come I shall be listening to the radio. – Когда ты придешь , я буду слушать радио .

The Present Continuous Tense (Настоящее продолженное время).

Образование Present ContinuousTense.

1. The Present Continuous (Progressive ) Tens e образуется при помощи вспомогательного глагола to be в настоящем времени и причастия настоящего времени Present Participle :

am is Ving are

Present Participle образуется от инфинитива без частицы to с помощью прибавления суффикса –ing: to do – doing.

· Если глагол заканчивается на «e» , а перед ней стоит согласная, то «e» исчезает: use-using, manage - managing. Но: dye - dyeing.

· Буква «l» на конце слова удваивается: travel - travelling.

· А вот «у» , несмотря на предыдущие согласные или гласные буквы, сохраняется: stay - staying, study - studying.

· Согласная после краткого ударного слога удваивается: stop - stopping, sit - sitting .

· «ie» меняется на «y » на конце глагола: die - dying.

2. Отрицательная форма образуется при помощи частицы not , которая ставится после вспомогательного глагола: I am not working. He is not working. We are not working.

3. В вопросительной форме вспомогательный глагол ставится перед подлежащим: Am I working? Is he working? Are you working?

В разговорном английском языке вместо полных форм обычно употребляется сокращенные: is not - isn’t , are not -aren’t

Употребление Present Continuous Tense.

1. Для выражения длительного действия, совершающегося в момент речи:

· She is typing a letter. - Она печатает письмо (сейчас).

Глаголы в форме настоящего продолженного времени часто употребляются с обстоятельствами now - сейчас, at the moment - в настоящий момент. Однако часто эти слова в предложении отсутствуют, так как они всегда очевидны из самой формы глагола.

2. Для выражения длительного действия, совершающегося в настоящий период времени, хотя и не обязательно в момент речи:

· Не is writing a new play. - Он пишет новую пьесу.

3. Для обозначения действий, являющихся постоянной характеристикой определенного человека. Речь говорящего в этом случае приобретает эмоциональный оттенок (раздражение, похвала, осуждение и т.п.). В таких предложениях, как правило, есть наречия always, constantly:

· Oh, I have no patience with you! Why are you always losing your keys? - О, мое терпение лопает! Почему ты всегда теряешь ключи?

4. Для обозначения запланированного действия в будущем, когда высказывается намерение совершить действие или уверенность в его совершении (часто употребляется с глаголами движения):

· The teacher is making a test on Monday. - Преподаватель проведет контрольную в понедельник.

5. Глаголы состояния в Continuous не употребляется, т.к. они сами обозначают процесс. Эти глаголы употребляются в Simple:

To love (любить);

To have (иметь);

To look (выглядеть);
- to think (думать);
- to want (хотеть);
- to live (жить);
- to be (быт, находиться);
- to feel (чувствовать);
- to see (видеть);
- to know (знать);
- to remember (помнить);
- to hear (слышать);
- to stay (оставаться);

Исключение составляет тот случай, когда хотят показать, что данное состояние временное.

· How are you feeling? - Great. – Как ты себя чувствуешь? –Великолепно.

Некоторые из вышеперечисленных глаголов могут использоваться в форме Соntinuous, но значение их при этом меняется:

Verb Simple Continuous
To think в значении "иметь мнение" What do you think of classical music? – Что ты думаешь о классической музыке? в значении "иметь что-то в мыслях, думать", т.к. это умственная деятельность, а не состояние: You aren’t listening to me? What are you thinking about? – Ты меня не слышишь? О чем ты думаешь?
To have в значении "иметь, владеть" I have a big family . -У меня большая семья. в составе словосочетаний: have a shower have a bath have breakfast/lunch/dinner have a good time have a headache/toothache He is having his lunch. – Он обедает.
To see "понимать,видеть" I see you. - Я вижу вас. I see what you mean. - Я понимаю, о чем вы. в значении "встречаться, видеться с кем-либо" I am seeing my dentist tomorrow. - Завтра я встречаюсь со своим стоматологом.
To feel в значении "быть на ощупь" Wool feels soft .- Шерсть мягкая на ощупь. "касаться, трогать, дотрагиваться, щупать" The doctor is feeling my forehead. - Врач трогает мой лоб.
To look "выглядеть, иметь вид" You look tired. – Ты выглядишь усталой. "смотреть на что-либо" What are you looking at? – На что ты смотришь?

1. Simple Present / Present Continuous
1. Every Monday, Sally (drive) ............... her kids to football practice. 2. Usually, I (work) ............... as a secretary at ABT, but this summer I (study) ................ French at a language school in Paris. That is why I am in Paris. 3. Shhhhh! Be quiet! John (sleep) ......... 4. Don"t forget to take your umbrella. It (rain) ............. . 5. I hate living in Seattle because it (rain, always) ............ 6. I"m sorry I can"t hear what you (say) .................... because everybody (talk) ................ so loudly. 7. Justin (write, currently) ............ a book about his adventures in Tibet. I hope he can find a good publisher when he is finished. 8. Do you want to come over for dinner tonight. Oh, I"m sorry, I can"t. I (go) ........... to a movie tonight with some friends. 9. The business cards (be, normally)................ printed by a company in New York. Their prices (be)................. inexpensive, yet the quality of their work is quite good. 10. This delicious chocolate (be) ................... made by a small chocolatier in Zurich, Switzerland.
2. Present Perfect / Present Perfect Continuous
1.Robin: I think the waiter (forget) ................. us. We (wait)....... here for over half an hour and nobody (take) ........ our order yet.
Michele: I think you"re right. He (walk) ..... by us at least twenty times. He probably thinks we (order, already) .........
Robin: Look at that couple over there, they (be, only) ..... here for five or ten minutes and they already have their food.
Michele: He must realize we (order, not) .... yet! We (sit) .... here for over half an hour staring at him. Robin: I don"t know if he (notice, even) ............ He (run)............. from table to table taking orders and serving food.
Michele: That"s true, and he (look, not) ................ in our direction once.
3. Present tenses (Simple, Continuous, Perfect or Perfect Continuous).
This (be) Mr Smith.
He (be) a dentist.
He (work) in this hospital for 10 years.
It (be) 7 p.m. and he just (come) home.
What he (do) now? He (cook) dinner for his wife. It (be) her birthday.
They (live) together for 15 years. I think they (be) very happy.
4. Correct the mistakes.
Have you ever be to London?
They haven’t got dinner at 7 o’clock.
I don’t never drink coffee in the morning.
What your telephone number?
We going to play chess this afternoon.
This computer was made by Japan.
She is a bank manager, doesn’t she?
They come in Italy.
I’m preferring to buy clothes in boutiques.
How many cheese you add in this dish?
We talked when the telephone rang.
Do you ever tried weird food?
She has finished cooking before we came.
How much dollars you spend a week?
Who does play the violin?
5. Translate from Russian into English.
1) Они уже месяц переезжают в новую квартиру.
2) Папа уже пришел с работы? – Нет еще.
3) В чем дело? Почему ребенок плачет?
4) Что вы ищете? - Я ищу учебник.
5) Я знаю Нэнси давно. Мы работаем вместе уже 10 лет.
6) Миссис Смит сейчас гуляет. Она любит гулять в дождливую погоду.
7) Сейчас холодно, идет снег. В это время года всегда идет снег.
8) Мэри не была у нас с прошлой недели. Сейчас я жду ее уже 2 часа.
9) Ты уже послал Джиму телеграмму? – Да.
10) Том знает много песен. Сейчас он поет английскую народную песню.
11) Когда вы уезжаете? – Я сегодня, а Нора завтра.
12) Где профессор Блэк? – Он у себя в кабинете. Он готовится к завтрашней лекции. Он обычно работает в это время.
13) Как давно ты играешь на пианино? – Я играю на нем с детства. А Мэри не играла на пианино уже 3 года.
14) Вы видите доктора Смита? Он стоит у окна.
15) Он только что звонил, он ничего не знает.
16) Дождь кончился, но все еще дует сильный ветер.
17) На этой неделе ни один из студентов нашей группы не пропустил ни одного урока.
18) Где Мэри? – Она на кухне, готовит обед. - Она хорошо готовит? – Она прекрасный повар.
19) Я слышу шаги. Кто-то идет. Дома никого нет. Я боюсь незнакомцев.
20) Тихо, студенты сдают экзамены.- Но ведь сейчас апрель. Студенты всегда сдают экзамены в июне.
21) Лиза – девочка лет шести. Сейчас она играет в игрушки. Обычно девочки играют в куклы. Лиза не любит кукол. Она уже час играет с плюшевым мишкой. Только что она сломала машинку.

a) visits; b) visited; c) visit; d) will visit

2. There… 30 pupils in our class last year.

a) were; b) was; c) are; d) is

3. I can …English very well.

a) spoke; b) speaks; c) speak; d) will speak

4. … they go to the Zoo with us next week?

a) shall; b) will; c) do; d) did

5. I…to my friend’s place yesterday.

a) goed; b) went; c) goes; d) will go

6. He will not…his holidays in America.

a) spent; b) spended; c) spends; d) spend

7. My pencil…on the table yesterday. My mother…it in the box.

a) was not, put; b) are not, put; c) were not, put; d) was not, puts

8. Do you like…to school? Yes, I…

a) to go, did; b) go, do; c) to go, do; d) to go, don’t

9. We learn how to use computers at… lessons.

a) I.T. ; b) Literature; c) Drama; d) Maths

10. She wanted to… us about her brother.

a) say; b) tell; c) speak; d) show

Choose the right variant:

  1. I …to school every day.

a) go; b) will go; c) went;

2. My mother… Moscow last year.

a) visit; b) will visit; c) visited

3. She …good English. She is my friend.

a) speaks; b) will speak; c) spoke ;

4. I… to the village next summer.

a) go; b) will go; c) went;

5. My father often…milk in this supermarket.

a) buys; b) will buy; c) bought;

Впиши пропущенные формы глаголов:

Buy - … … - went

… - drew see - …

Eat - … watch - …

Cook - … play - …

Запиши, чем занимались вчера члены семьи.

My mum

My dad

My sister

My brother

cooked

read

skied

washed

dinner.

a book.

my homework.

the dishes.

in the park.

Work – worked [t]

Live –

Jump –

Wash –

Play –

Close –

Dress –

Introduce –

2. Поставьте приведенные ниже правильные глаголы в прошедшую форму. Напишите и прочитайте их.

Want – wanted

Ask –

Help –

Answer –

Open –

Stop –

Last –

Link –

3. Поставьте приведенные ниже правильные глаголы в прошедшую форму. Напишите и прочитайте их.

act – acted

attend –

celebrate –

consist –

play –

date –

guess –

respect –

4. Поставьте приведенные ниже правильные глаголы в прошедшую форму. Напишите и прочитайте их.

arrive – arrived [d]

base –

combine –

consult –

defend –

divide –

exist –

remain –

5. Поставьте приведенные ниже правильные глаголы в прошедшую форму. Напишите и прочитайте их.

Work – worked [t]

Return –

Start –

Suggest –

Translate –

Turn –

Wish –

Stop –

6. Поставьте приведенные ниже правильные глаголы в прошедшую форму. Напишите и прочитайте их.

Restore –

Seem –

Settle –

Stretch –

Support –

Treat –

Wave –

Play –

1/ Ask the following questions:

1. There are twenty children in our class. (How many children?)

2. She will start her homework tomorrow. (When?)

3. I am a pupil of the fifth form. (Who?)

4. They opened the window two hours ago. (What?)

5. My friends are from Great Britain. (Where?)

6. We are going to travel to Moscow. (Where?)

7. I usually have breakfast with my father. (With whom?)

8. My brother will read this book next month. (When?)

9. There are five pens on the desk. (How many?)

10. They didn’t visit their granny yesterday. (Why?)

11. Kate can play chess very well. (What?)

12. He will travel to London with his friends. (With whom?)

13. They go to school at 7 o’clock every day. (When?)

14. Kate is from Russia. (Where?)

15. We bought two pencils yesterday. (What?)

2/ Open the brackets:

1. Last week I (to visit) my grandparents.

2. We (not to be) at school yesterday.

3. My sister often (to read) books in the evening.

4. They (not to do) exercises every morning.

5. Helen (to play) chess with her brother tomorrow.

6. I (not to have) breakfast yesterday.

7. We usually (to invite) our friends to the party.

8. I (to be) in London last week.

1 вариант

1. Complete the sentences:

1) My mother is a…

2) His uncle is a…

3) I want to be a…

4) Jack will be a…

5) Is her friend a…?

2 вариант

1. Complete the sentences:

1) My aunt is a…

2) His father is a…

3) I shall be a…

4) Mr. Green is a…

5) Was she a…?

Choose the right variant:

1. Where …your parents last week?

A are C were

B did D was

2. Nick …to school every day.

A goes C go

B went D will go

A did … buy C does …buy

B will … buy D do …buy

4. I usually … my mother and

my father in the evening.

A helped C help

B helps D will help

5. My friend …at school last week.

A weren’t C isn’t

B didn’t be D wasn’t

6. When … your father … the

day after tomorrow?

A will … get up C does …get up

B did … get up D do … get up

7. My balls … in the box yesterday.

My brother … them.

A aren’t, taked C wasn’t, took

B weren’t, took D isn’t, taked

8. Who …up in your family? I … .

A wash, will do C washes, did

B will wash, does D washes, do

9. They … to the Zoo next week.

A goes C go

B will go D went

10. There … a bookshelf

With books in my room.

A are C were

B is D shall be

The USA (to be)___________one of the largest countries in the world. The Statue of Liberty (to be)___________one of the interesting monuments in New York. The Statue of Liberty (to stand) ___________ in New York Harbour. Liberty (to mean) ________freedom. The Statue of Liberty (to be) ________as tall as a skyscraper.

2. Вставьте глагол в правильной форме.

Maslenitsa (to be) ________a very popular holiday in our country. It (to last)__________for a week. Russian people (to celebrate)______________it at the end of February or at the beginning of March. During Maslenitsa week we always (to cook)__________pancakes. I (to like)___________this old Russian tradition.

3. Вставьте глагол в правильной форме.

The Central Stadium in Luzhniki________(to be) one of the most important sports complexes of Moscow. It_________(to include) the Large sports arena with a seating capacity of 10000, the Small sports arena, a swimming pool, the Palace of sports, tennis courts and football fields. The Luzhniki arena_______ to be) one of the most picturesque places in Moscow.

4. Вставьте глагол в правильной форме.

The Museum of the Moscow Metro_______(to cover) the history of the capital’s underground from the beginning of the last century to the present day. One can_______(to see) the unusual exhibition in this museum. The operation of the metro during World War II ________(to be) also on display. A separate hall_______(to tell) about the metro’s architecture.